Hälsa och Fitness - Träning & välmående

Träning 24 timmar om dygnetAllt fler svenska gym erbjuder träning 24 timmar om dygnet för att du ska kunna träna precis när du vill. Men är det egentligen bra att träna mitt i natten?

 

Oavsett om du är en nattuggla eller jobbar obekväma tider och därför vill kunna få till dina gympass därefter, är du inte ensam. Efterfrågan på nattöppna gym bara växer och växer, och trots att de flesta kanske har dragit täcket över huvudet för längesen så lyfter, pumpar, cyklar och svettas många fortfarande på 24-timmarsanläggningar runt om i landet.

Vad ligger då bakom denna ökade efterfrågan? Själva idén att kunna träna dygnet runt är knappast ny. Så länge det funnits människor som jobbar natt eller sena kvällar – skiftarbetare inom vården, säkerhetsvakter, restaurangpersonal, taxichaufförer – har det funnits personer som föredrar att träna när alla andra sover. Skillnaden idag – och anledningen till att det ständigt öppnar nya 24-timmarsgym – är att efterfrågan breddas, och allt fler vill ha möjligheten att träna precis när som helst på dygnet.

Låter det som en osund utveckling? Experter menar att så inte är fallet, utan att det finns många fördelar med träning nattetid. Greg Small är VD för företaget Register of Exercise Professionals i Storbritannien, och han menar att i och med att vår moderna livsstil är så hektisk, och så många skyller på tidsbrist för att hoppa över träningen, så är det bra att fler gym inser värdet av att erbjuda träning dygnet runt. ”Min erfarenhet är också att generösa öppettider kan hjälpa osäkra personer, som tvekar inför ett besök på gymmet, att komma igång med sin träning”, tillägger han.

Så om vi får tro experter finns det inget direkt negativt med att ta nattskiftet på gymmet. Därmed dock inte sagt att det inte finns några saker du kan behöva ha i åtanke och eventuellt kompensera för, om du väljer bort gymmet dagtid. Nedan svarar vi på de vanligaste frågorna just nu avseende 24-timmarsgym.

 

Är obemannade gym säkra?
Dörren till gymmet står alltid öppen – men det innebär såklart inte att det för den sakens skull är bemannat. Så är det säkert? Greg Small menar att i och med att det krävs passerkort för att komma in, så är det ingen fara att träna på en obemannad anläggning. Dessutom sker kameraövervakning, och de flesta anläggningar har patrullerande vaktpersonal.

Gym är ganska ointressanta ur ett rånperspektiv, dock ska man rent träningsmässigt kanske tänka på att det saknas utbildad personal på plats, och att man därför kan behöva besöka gymmet dagtid för att få hjälp med inställning av maskiner och kanske anlita en PT för att utforma ett lämpligt program.

 

Hur påverkas sömnen?
Är du orolig för att dina sömnvanor ska störas av träning sent på kvällen? Faktum är att ny forskning visar att sen träning i själva verket kan påverka sömnkvaliteten på ett positivt sätt, speciellt om du har mycket överskottsenergi och är rastlös som person. ”Människor som upplever att det kryper i kroppen kan känna sig trötta mentalt, men kroppen visar något annat, att den vill röra på sig”, förklarar Greg. ”Ett sent träningspass kan därför vara ett bra sätt att hjälpa kroppen slappna av. Och dessutom frisätts må bra-hormoner i form av endorfiner som skingrar tankarna och gör att du kan somna fortare när du väl lägger dig”, tillägger han.





 

Men ett litet varningens finger – nattlig träning har inte samma effekt på alla. En del kan uppleva att de blir alldeles för stimulerade och får svårt att slappna av om de är fysiskt aktiva strax innan de ska lägga sig. ”Det här är väldigt individuellt. Träningen höjer kroppstemperaturen, vilket kan göra att du sover sämre. Prova dig fram för att ta reda på vad som funkar för dig. Märker du att din sömn påverkas negativt så testa att göra lite stillsam yoga, tai chi eller gå en promenad, för att minimera produktionen av adrenalin i kroppen.”

 

Är jag inte för trött?
Att träna sent är inte värre och kräver egentligen inte mer motivation än att ta sig till gymmet under dagen. Det går att göra allt till en vana om man bara vill, och att skapa en rutin är nyckeln till att upprätthålla ett träningsprogram. Kanske känns det motigt att ge sig ut sent på kvällen till en början, men om du ser till att ge dig iväg ungefär vid samma tid varje kväll, så hjälper du ditt endokrina system att anpassa sig bättre till intensiva pass. En studie vid Clinical Research Centre of the University of Chicago slår till och med fast att kroppens ämnesomsättning har lättare att anpassa sig till träning sent på kvällen än riktigt tidiga morgnar.

 

Men om jag föredrar gruppträning?
Det finns träningsanläggningar som så smått börjat att erbjuda gruppträning nattetid, men de flesta är inte där än. Så visst, är du en inbiten gruppträningsälskare som förlitar sig på instruktörens och de andra deltagarnas pepp och entusiasm för att du själv ska orka, kan du får svårt att hitta motivationen att komma iväg till gymmet sent och träna själv. Kanske kan vi hoppas på att svenska gym tar efter vad som verkar vara en ökande trend nere i Europa, med gym som anlitar frilansande instruktörer som kommer in och kör pass sent för att kunna erbjuda dem som jobbar obekväma tider en chans att få instruktörsledd träning. ”Det är en konkurrenskraftig bransch och gymmen gör i nuläget allt för att erbjuda sina kunder så flexibel och skräddarsydd träning som möjligt”, förklarar Greg. ”Jag tror därför att vi kommer att se fler gym med nattliga gruppass och mer generösa öppettider framöver.”

 

 

Öppet dygnet runt! 

Fitness24Seven, fitness24seven.com
Var? Har över 100 anläggningar i Sverige, Norge och Finland och är Sveriges snabbast växande fitnesskedja.
Erbjuder: Konditions- och gymträning, stretching och relax. Plusanläggningar erbjuder även gruppträning.
Priser: 199 kr/månad (169 kr som student).

 

24 h Everytime Fitness, everytimefitness.se
Var? Gävle, Sandviken, Brynäs, Söderhamn
Erbjuder: Fria vikter, konditionsmaskiner och en stor maskinpark.
Priser: 249 kr/mån (199 kr som student).

 

Gym24, gym24h.se
Var? Östersund, Frösön, Krokom
Erbjuder: Gym- och gruppträning.
Priser: 199 kr/månad om du binder dig i 12 månader (169 kr som student).

AV: Sarah Ivory och Emma Samuelsson FOTO: Getty, Fotolia

Dela den här artikeln

avatar

Publicerat av

Carina Wallentin gillar att laga mat och testar ofta recepten som vi tipsar om. Innebandyn med tjejgänget är en av veckans höjdpunkter, liksom löprundorna i spåret ett par gånger i veckan.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Viktigt: Om du lägger till en länk i din kommentar kommer den inte att publiceras.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>